Medewerker van de maand
 1 tevreden en 99 teleurgestelde medewerkers?

In de gang hangt, goed zichtbaar vanaf de wachtstoelen, een foto van een blij gezicht. Grote letters melden dat dit blije gezicht de ‘medewerker van de maand’-titel heeft veroverd. Voor deze maand of vorige maand, dat is niet helemaal duidelijk. Medewerker van de maand. Ik vraag me af wat deze persoon zou hebben ondernomen, voor elkaar gekregen, aan extra inzet heeft getoond om deze eretitel te verdienen?

Maar vooral vraag ik me af hoe de andere medewerkers zich deze maand voelen. Hebben zij deze maand weinig inzet getoond? Slecht werk geleverd? Het idee is dat de, zeg 99, niet-de-beste-van-de-maand-medewerkers allemaal net dat stapje extra zetten om volgende maand wel de eretitel te vangen. Wie zal de laatste zijn, die na 8 jaar en 4 maanden eindelijk de titel krijgt? Last, but not least?

“Ach, ze komen bijna allemaal een keer aan de beurt” bagatelliseert de manager die ik spreek. Maar wat als de medewerker van deze maand over 5 maanden echt boven zichzelf uitstijgt? Excelleert zoals nooit van tevoren? “Tja, dan wordt hij of zij niet opnieuw medewerker van de maand. Dat kan niet meer, want die is al aan de beurt geweest.” Mijn vraag hoe het dan zit met de motiverende werking van deze actie, blijft onbeantwoord.

Medewerker van de maand? Mogelijk is het resultaat één tevreden medewerker. En 99 teleurgestelde medewerkers.

Wilt u uw medewerkers motiveren, maar dan echt? Neem contact met ons op!

<<home
<< blogs