Mensen rennen harder als ze weten waar naartoe

Als u niet weet waar u naartoe onderweg bent, gaat u dan rennen? Of vertraagt u uw pas? Wordt het meer een beetje slenteren, zoekend en kijkend naar de weg? Juist, het ligt voor de hand: mensen behalen sneller resultaat wanneer het doel duidelijk is.

En toch vergeten we vaak mensen goed te informeren. Realiseren we ons te weinig dat wij al zo’n 5 vergaderingen over een onderwerp hebben gehad, voordat er een besluit is gevallen. Of dat er 5 maanden zijn verstreken waarin wij onze mening over het onderwerp konden vormen. In onze hoofden is het onderwerp al realiteit, de aanvankelijke vragen en twijfels zijn een gepasseerd station. Dus we sturen een mail uit over de nieuwe werkelijkheid en met een beetje mazzel pakken de ontvangers het onderwerp op.

Vervolgens verwachten we dat iedereen ‘aan boord’ is. Niet dus. De mail belandt waarschijnlijk tussen de 50 andere mails van die dag, waar 10 ‘urgente actiemails' al om de aandacht strijden. En bij de  koffieautomaat had men ook wel wat meer dringende onderwerpen te bespreken.

Wilt u uw mensen meekrijgen? Geef ze dan ook de kans en de tijd om te wennen; onthoud de vragen en twijfels die in eerste instantie bij de projectdeelnemers en/of het management speelden en neem de antwoorden mee in de communicatie. Verwoord (of verbeeld) doel, nut en noodzaak. Neem regie op de informatiestroom en de boodschap. Zo zit u direct aan het stuur in plaats van gaandeweg bij te moeten sturen.

En de kers: medewerkers die weten wat er van hen wordt verwacht, zijn ook nog eens blijere medewerkers.

En blije medewerkers… juist, die lopen harder.

<< home
<< blogs